Jak si otevřít vlastní kadeřnický salón
Chcete vědět, jak si založit vlastní kadeřnictví nebo spíš přesněji otevřít kadeřnický salón? Martin Plesar si loni splnil svůj sen a otevřel vlastní kadeřnický salón Hairmates s filozofií celostního přístupu ke klientům. Dnes Vám přinášíme s Martinem rozhovor.
Začneme pěkně od začátku. Jak jsi se vlastně dostal ke stříhání?
Prvotní impulz dát se na dráhu kadeřníka byla vlasová proměna, kterou jsem viděl v televizi. Tou dobou jsem byl na střední průmyslovce v Liberci. Vztah k vlasům byl toho času jen skrze asi 3 druhy gelů a past na vlasy, které mi ležely na zrcadle v koupelně. Střídal sem účesy i barvy. Občas sem rozcuchal ve škole i nějakého spolužáka, když měl jít na rande. Bavilo mě dělat lidi spokojenější se sebou samými. Na tuhle myšlenku jsem však přišel až o mnoho let později.
Pomáháš klientům a klientkám objevovat v nich to nejlepší. Krása a zdraví nejen vlasů začíná kde jinde než u sebe. Doporučíš tedy čtenářkám, aby se skutečně důkladně sobě věnovaly a mysleli v souvislosti s vlasy i na svoje zdraví?
Určitě, celé je to o tom jak sami sebe vidíme, přijímáme a máme se rádi. Učíme se chtít, co potřebujeme. Kvalitní a pestrá strava bohatá na opravdové živiny, prostředí ve kterém se pohybujeme či lidmi, kterými se obklopujeme, co čteme, jak kvalitní máme spánek a tak dále… to vše nás pozitivně či negativně ovlivňuje.
Libí se mi celostní přístup ke klientovi. Přemýšlím jak tuto myšlenku posouvat dál a jak nejlépe ji realizovat v každodenní práci na salonu. Čím dál více vidím, že opravdová spokojenost může pramenit z jednoho jediného místa a to jsme my sami. Každý však ke své spokojenosti potřebuje něco jiného. Někomu stačí parta kamarádů a každý dva měsíce nový tenisky. Další potřebuje rychlý auto či pětipokojový byt. Zapomínáme však často na to být vděčni zato, co teď máme a i zdraví už dnes může být luxus. Baví mě různorodost lidí, jejich potřeb a s jakým životním příběhem ke mně přicházejí. Skrze salon chci oslovovat jak klienty, tak kadeřníky, aby byli vědomější v práci se svými klienty i sami se sebou.
A jak se to prakticky projevuje ve vztahu tvých kolegů směrem ke klientům?
Jako tým i každý z jeho členů jsme ve fázi rozvoje, kdy je potřeba všímat si nejen kvality vlasů, ale i jak se daří klientovi samotnému. Školíme se a zkoušíme nové přístupy ke klientovi. Zdraví vlasů není pouze o barvách a produktech na vlasy. Je to celá řada faktorů, které krásu vlasů ovlivňují. Přes již zmiňované kvalitní stravování, emoční stabilitu přes dostatek pohybu i odpočinku až po to v jakém životním období se klient nachází a jak ho zvládá. Lidé by se měli častěji ptát, co je dělá šťastnými, kde je jim dobře a taky s kým. Kadeřník je člověk, který je často lidem nejblíže. Dotýká se vaší hlavy, naslouchá Vám, stará se o vaše pohodlí. Je potřeba budovat důvěru, která klienta i kadeřníka snáze otevírá novým nápadům a postřehům. Vede oba k většímu pochopení, autenticitě v projevu. Lidé se vrací nejen pro krásné vlasy, ale odnáší si sebou i pocit ze sebe a kadeřník je tu od toho, aby ho zprostředkoval. V jaké kvalitě záleží na zkušenostech a touze tuto schopnost u sebe neustále rozvíjet.
Kdy jsi se rozhodl, že chceš mít vlastní salón? Jak jsi k tomu přesvědčení dospěl?
Po zkušenostech v Čechách i v zahraničí mi došlo, že chci uchopit svou práci z jiného konce. K myšlence otevřít si vlastní salon a dělat věci po svém mě dovedl několikaletý výcvik v neurolingvistice. Díky mému učiteli jsem začal pravidelně meditovat a věnovat se osobnímu rozvoji. Předloni, jsem opustil salón, kde jsem pracoval řadu let a po letech strávených tam jsem si uvědomil, že je pomalu čas jít svou vlastní cestou. Věděl jsem, že klasické kadeřnictví s výlohou do ulice nebude to pravé co chci lidem nabízet.
A jaké kadeřnictví jsi si vysnil?
Chtěl jsem nabídnout klientům větší soukromí a pocit, že jsou spíše u svým blízkých na návštěvě než v klasickém kadeřnictví. Nejprve jsem měl jen střípky toho jak by to mohlo vypadat. Obcházel jsem různé prostory k pronájmu, dávalo mi obrázek o tom co chci a co naopak nechci. Jednou večer sem si našel chvilku, a zavřel si oči. Dal představivosti volnost zkusil sem si vytvořit představu, co ve svém kadeřnictví chci kolem sebe vidět. Jakou atmosféru chci vytvářet. Chci tam být sám nebo s více kolegy? To jsou rozhodující otázky při výběru vhodného místa. Když jsem měl své odpovědi, každý večer jsem se k této představě vracel a prožíval ji jako by už byla pravdou.
Ty jsi začínal úplně z ničeho a vytvořil jsi úplně nový salón. To muselo být obrovsky náročné po všech směrech. Co bys doporučil případným zájemcům o vlastní salón?
Jednodušší cestou je najít prostor, kde kadeřnictví již dříve zavedené bylo. Usnadní Vám to běhání po úřadech i možné větší stavební úpravy. Určitě doporučuji vyhledat architekta a nechat si se svou představou o finální podobě salonu poradit. Můžete ušetřit spoustu času i peněz a společně máte šanci vymyslet něco opravdu jedinečného.
A co je podle tebe úplně nejdůležitější základ pro salón?
Zastávám názor, že v jednoduchosti je krása. Kadeřník či kadeřnice či barber nepotřebuje zase tak moc pro svou práci. Základem je vždy kapitál na to co chcete vytvářet. U toho je dobré začít. Když máte toto vyřešeno, pak se můžeme podívat na technické parametry. Dostatek přirozeného denního světla, ideálně skrze velké prosklené plochy jsou ku prospěchu. Klient i kadeřník potřebují vidět barvy ve vlasech v co možná nejreálnější podobě a to Vám žádné umělé světlo nevynahradí.
Jak naplňujete u Vás filozofii celostního přístupu?
Je to již více než rok, kdy jsme otevřeli. Náš tým a každý jeho člen je jedinečný svou prací, charismatem i přístupem. Čemu chci věnovat pozornost je společně se rozvíjet a zaměřovat se jak na vnější, tak i na vnitřní krásu každého klienta.
Když opouští křeslo s úsměvem na tváři, odpočatý a k tomu s novým sestřihem, to je myslím největší radost. Někdy může být výzva dát ze sebe klientům maximum, aby odcházeli spokojeni. Je na každém kadeřníkovi, jak dobře vycítí, co klient v tu danou návštěvu potřebuje.
Co zajímavého jste pro Vaše klienty připravili? Máte pro naše čtenářky nějaké doporučení?
Třeba takový esenciální olej z levandule spolu s masáží hlavy a šíje může v klientovi zanechat velmi příjemný zážitek i po celý zbytek dne. A to není vše. V tuto chvíli nabízíme klientům možnost barvit se barvami na přírodní bázi značky Kevin Murphy a Oway. Nabízíme od těchto značek i produkty na domácí péči o vlasy a začali jsme nedávno používat i již zmiňované esenciální oleje, které mohou podpořit zdraví vlasů. Ve chvíli, kdy má klient problémy s vlasovou pokožkou či s vypadáváním vlasů, je potřeba dívat se na klienta jako na celek a touto cestou kráčíme. Do budoucna bychom spolu s produkty na vlasy a pokožku chtěli nabízet klientům i doplňky stravy a pravidelné hodiny meditací, aby došlo i na jejich vnitřní pohodu a našli rovnováhu sami v sobě. Těšíme se na spokojené klienty, kteří se budou vracet do našeho salón Hairmates.
Děkujeme Martine za rozhovor a přejeme ti za KdoMěStříhá.cz mnoho radosti z práce a spokojené klienty.
Rozhovor připravil Viktor
Fotografie: Martin Svoboda
Publikováno 16. července 2019
Pokud máte zájem o další informace nebo poradenství v oblasti založení vlastního salónu, napište mi na viktor@kdomestriha.cz.